رفتن به نوشته‌ها

کاری رو انجام بده که من می‌گم!زمان مطالعه: 12 دقیقه

Last updated on دسامبر 31, 2019

 کال تو اکشن یا CTA چیست؟

اینکه CTA چیه و هدف استفاده ازش چیه رو نمی‌خوام زیاد توضیح بدم چون همه بازاریاب‌های دیجیتال می‌دونن، البته اگه هنوز مفهوم درستش رو متوجه نشدید در ادامه یه توضیح مختصر مفید بهتون میدم. اما اینکه چطور می‌تونیم CTA های مناسبی رو که نرخ مشارکت (Engagement) کاربران رو بالا ببره طراحی کنیم؛ جزو سوالات همه‌ی بازاریاب‌ها به شمار میره. به نظر من برای اینکه بدونیم چطور CTA خوب بنویسیم؟ بهتره مراحل زیر رو به ترتیب طی کنیم؛ این مقاله با هدف آموزش همین مراحل تهیه و تولید شده.

توجه: یادتون نره ما یک سری CTA اصلی داریم که قراره معرفی بشن، اینکه قراره چطور ازش استفاده کنید که بهترین کارایی رو داشته باشه برمی‌گرده به خلاقیت و هوش خودتون.

 

CTA چیست؟ (مفهوم CTA)

CTA= “فراخوان” برای انجام “عمل”

CTA یا همون Call to action، یک اصطلاح بازاریابی به شمار میره که در تبلیغات و فروش بسیار مورد استفاده قرار می‌گیره.

ما CTAها رو بیشتر به شکل کلمات یا عبارات داخل تصویر، دکمه یا حتی به صورت متن نوشته که در اسکریپت‌های فروش، پیامک‌های تبلیغاتی یا صفحات وب می‌بینیم که قراره مخاطبان هدفمون رو به اقدام سریع ترغیب کنند.

“اینجا کلیک کنید”، “افزودن به سبد خرید” و مواردی که در ادامه بهتون معرفی میشه، نمونه هایی از بارزترین  CTAها به شمار میان.

مراحل نوشتن CTA

مرحله اول:

هدف استفاده از CTAها رو مشخص کنیم. (از کاربر می‌خواهیم چه کاری رو انجام بده؟)

مرحله دوم:

با انواع Call to actionها آشنا بشیم و بدونیم چه مواقعی ازشون استفاده میشه و کدوماشون می‌تونن در رسیدن به هدفمون کمکمون کنن؟ (کدوم CTA مناسب کاربر ماست؟)

مرحله سوم:

حواسمون به طراحی CTA هم باشه. (این مرحله رو بهتره از یک طراح UI/UX کمک بگیریم و توی این مقاله بهش پرداخته نشده.)

مرحله آخر:

در مرحله آخر قراره 8 نوع CTA کلی رو بهتون معرفی کنم که وبسایتتون بهش نیاز داره و می‌تونید باهاش بترکونید. (منبعش هم Hubspot دوست داشتنی هست.)

هدف استفاده از کال تو اکشن چیست؟

  • تا حالا ایبوکی را دانلود کردید؟
  • عضو خبرنامه سایتی شدید؟
  • در اپلیکیشنی ثبت نام کردید؟

آخرین سایت یا اپلیکیشنی رو که ثبت نام کردید رو به یاد بیارید. مراحل ثبت نامتون رو یادتونه؟

هر یک از اقداماتی که برای تکمیل فرآیند ثبت نامتون طی کردید، نشان دهنده استفاده به‌جا از CTA مناسب بوده. فکر کنید که اگر در فرآیند ثبت نامتان به طور واضح راهنمایی نمی‌شدید، ممکن بود حتی قید ثبت نام رو بزنید.

با این وجود اگه CTA ها نبودند، احتمالا تعداد برنامه‌ها و وبسایت‌های مورد استفادتون از حالا خیلی کمتر بود.

بنابراین می‌تونیم نتیجه بگیریم که هدف استفاده از CTAها، راهنمایی بازدیدکنندگان سایت، مشتریان و … در سفر خریدشان است.

analytics

هدف شما هنگام استفاده از CTA چیست؟

قبل از نوشتن یک CTA، باید هدف خودتون رو از استفاده آن تعیین کنید.

  • افزایش ثبت نام افراد در سایت؟
  • افزایش فروش؟
  • انتقال خوانندگان به بخش دیگری از مطالب؟
  • و…

این موضوع  به استراتژی‌ای که دارید، بستگی داره. اول باید بدونید می‌خواهید چه کاری رو انجام بدید، بعد درمورد اینکه چطور انجامش بدید فکر کنید.

یادتون نره که CTAها قراره به شما در تبدیل خواننده یا بازدید کننده سایتتون به یک lead برای تیم فروش کمک کنند.

 Call To Actionها چه مواقعی استفاده می‌شوند؟

مرحله بعد از تعیین هدف، شناسایی موقعیت‌های مختلفی هست که می‌تونید از CTA ها استفاده کنید.

شما برای انجام اعمال مختلفی می‌تونید از مخاطبین سایتتون دعوت به انجام کاری کنید. من در این مقاله سعی کردم چند تا از مهم‌ترین موارد رو بررسی کنم.

  • ثبت نام / درخواست مشاوره

در این نوع CTAها، ممکنه مخاطبانتون رو دعوت کنید تا برای استفاده از یک دوره تست رایگان محصول، یک دوره آنلاین، رزرو رویدادی در آینده یا حتی درخواست Demo یک محصول نرم افزاری ثبت نام کنند.

  • اشتراک در(مشترک شدن)

CTAهایی که در این دسته قرار می‌گیرند، قرار نیست شخصی رو ترغیب به خرید محصولی بکنند و بیشتر برای دریافت به روز رسانی‌های محصولات، بلاگ پست‌های شرکت رایج هستند و هدفشون توسعه تجارت اون شرکت است.

  • مجانی امتحان کنید.

تقریباً هر وب سایت ارائه دهنده خدمات نرم‌افزاری، یک دوره آزمایشی رایگان داره.

این CTAها قراره به افراد اجازه بدهند تا قبل از اینکه هزینه‌ای را بابت محصولی پرداخت کنند، در مورد اینکه آیا واقعا آن محصول به دردشون میخوره یا نه تصمیم بگیرند.

(البته بهتره از خودمون فاکتور بگیریم که به دلیل محدودیت‌هایی که داریم با ساخت ایمیل‌های مختلف سعی می‌کنیم بازم از یک سری خدمات خوب، رایگان استفاده کنیم.)

  • شروع کنید.

این CTAها می تونند آغازکننده رفتارهای متنوعی برای شرکت‌های مختلف باشند، از یک دوره تست رایگان محصول یا خدمت شرکت بگیر تا تجربه واقعیت مجازی!

  • بیشتر بدانید.

بیشتر اوقات لازمه که اطلاعات بیشتری رو در اختیار مشتریان بالقوه خودتون بگذارید، تا اون‌ها رو بیشتر به خرید ترغیب کنید.

یا مثلا زمانی‌که بلاگ شخصی یا شرکت دارید و در حال تولید محتوا برای اون هستید، قطعا منطقی نیست همه‌ی محتواتون رو در صفحه اصلی نشون بدید. بهتره مخاطبانتون بتونن خلاصه‌ای از اون رو بخونن و اگر تمایل به خواندن بیشتر راجع به آن موضوع داشتن، روی بیشتر بخوانید کلیک کنند.

  • به ما بپیوند.

این دسته از CTAها با هدف واضحی در موارد زیادی استفاده می‌شوند مثل: انجمن آنلاین، همکاری در فروش، فرم‌های استخدامی، مشترک شدن در شبکه‌های اجتماعی و…

analytics

مخاطبان سایت شما چند دسته هستند؟

مخاطبان سایت شما به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند:

بازدیدکنندگان، leadها (سرنخ‌ها)، مشتریان، ترویج‌ دهندگان کسب و کارتان و….

با توجه به گستردگی مخاطبان، شما از هر گروه انتظار دارید تا عمل خاصی را انجام دهند و در قیف فروش حرکت کنند تا سفر خودشون رو راحت تموم کنند.

در حالت ایده آل، تمایل دارید بازدیدکنندگان به lead و مشتری، و سپس به ترویج دهندگان کسب و کارتان تبدیل شوند. دستیابی به این هدف با یک نوع CTA ممکن نیست.

شما باید انواع مختلفی از CTA ها را برای خدمت به این مخاطبان مختلف و اهداف آنها ایجاد کنید تا بتونید آنها را قیف بازاریابی خود پایین بیاورید.

انواع CTA یا کال تو اکشن

هاب اسپات طی مقاله کاملی که راجع به انواع CTA ها توضیح داده، اون‌ها رو به 3 دسته زیر تقسیم بندی کرده:

  • CTA های ساده و کارآمد (Simple and effective CTAs)
  • CTA با عبارات عالی برای تماس (CTAs with great call-to-action phrases)
  • CTA هایی که چندین دکمه را در یک صفحه تعادل می‌دهند. (CTAs that balance multiple buttons on one page)

معرفی 8 نوع CTA مهم که سایتتون بهش نیاز داره!

analytics

  • Lead Generation

CTAهایی که با هدف تولید lead مورد استفاده قرار می‌گیرند، جزو اولین و حیاتی‌ترین  CTA ها به شمار می‌آیند.

این دسته از CTA ها را معمولا باید در قسمت‌هایی از سایت خود که با درصد بالای بازدید کننده همراه است استفاده کنید.

وبلاگ شخصی شما، یکی از محبوب و مرسوم‌ترین مکان‌های استفاده از این CTA هاست. شما می‌تونید در پایان پست‌های خود، در نوار کناری(side bar) سایتتان و حتی به عنوان یک بنر شناور در گوشه سایتتان از این نوع CTA ها استفاده کنید.

چشم نواز بودن این نوع CTA ها، تاثیر بسیارزیادی بر موفقیت آن‌ها دارد.

یادتان باشد بازدید کنندگان باید دقیقاً بدانند که با کلیک بر روی CTA قرار است به چه چیزی برسند؟

  • Form Submission 

هنگامی که بازدید کنندگان شما مرحله قبلی را با موفقیت به سر رساندند و به صفحه فرود شما رسیدند، دو کار مهم دیگر است که باید قبل از ثبت نام به عنوان یک Lead انجام دهند تا اطلاعات آنها به بانک اطلاعات تماس شما ارسال شود:

  1. تکمیل فرم ثبت نام
  2. کلیک روی دکمه “ارسال اطلاعات”

با توجه به اینکه بازدیدکنندگان سایت شما در این مرحله بسیار نزدیک به تبدیل شدن به یک Lead هستند، شما نباید آنها را با یک دکمه ارسال خشک و خالی ترک کنید.

بنابراین، تمام خلاقیت خود را به کار برید تا دکمه “ارسال” خود را به دکمه‌ای عملی‌تر و خاص‌تر تبدیل کنید.

  •  “Read More” Button

این نوع CTAها در هر مکانی که محتوایی برای ارائه دارید ظاهر می‌شوند.

برای مثال صفحه اصلی وبلاگ خود را درنظر بگیرید، این صفحه مانند یک اتاق خبر فعال عمل می‌کند و احتمالاً نمی‌خواهید کل هر پست را در صفحه اصلی نمایش دهید.

در این مواقع بهتر است با نمایش چند پاراگراف اول مطالب خود، به جذب بازدیدکنندگان از صفحه اصلی خود با یک CTA  “بیشتر بخوانید” بپردازید.

با این کار شما می‌تونید ارزش هر محتوای خود را با توجه به ترافیک دریافتی جداگانه بسنجید.

  • Product or Service Discovery

زمانی را که شخصی در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری به جستجوی وب سایت شما می‌پردازد و می خواهد در مورد شرکت شما و آنچه که ارائه می‌دهید اطلاعاتی کسب کند، در نظر بگیرید.

شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا فرد موردنظر به اطلاعات درخواستیش دسترسی پیدا کند.

از این گذشته، محصولات و خدمات شما همان چیزی هستند که تجارت شما را تداوم می‌بخشد.

در این نوع CTA ها نیازی به استفاده از تصاویر فانتزی نیست و شما می‌تونید با متن ساده‌ای روی دکمه اطلاعات مناسب را به دست بازدیدکنندگان خود برسانید.

analytics

  • Social Sharing

یکی از ساده ترین انواع CTA ها، تشویق کردن افراد به اشتراک گذاری بخشی از مطالب با دوستانشان می‌باشد.

دکمه‌های اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی راهی کم تعهد برای بازدید کنندگان، Leadها و مشتریان است تا با برند شما درگیر شوند.

بنابراین، حتماً آن‌ها را در مکان‌های مناسب در وب سایت خود مثل پست‌های وبلاگ، صفحات فرود و … قرار دهید.

نکته مهم هنگام استفاده از این CTAها، انتخاب درست شبکه‌های اجتماعی مناسب است.

قرار نیست زمانی که پست خبری درست می‌کنید دکمه انتشار در پینترست را به عنوان یکی از گزینه‌های Social Sharing خود قرار بدید. این نوع CTA ها باید سفارشی سازی شده با دسترسی بسیار ساده مورد استفاده قرار گیرند.

  • Lead Nurturing

ممکن است براتون پیش آمده باشد که بازدیدکنندگان سایتتون به lead تبدیل می‌شوند اما خریدی را انجام نمی‌دهند.

مشکل کجاست؟

اینجاست که شما باید با توجه به سیاست شرکتتان، پیشنهادات ویژه‌ای را به آنها ارائه دهید مانند:

نسخه‌ی نمایشی محصول، تست رایگان و…

یادتان باشد مکان قرارگیری این CTAها اهمیت زیادی دارد. معمولا مکان‌هایی که تعداد بازدیدهای زیادی دارند مانند یک پست وبلاگ یا به عنوان یک پیشنهاد در انتهای صفحه تشکر از یک پیشنهاد بازاریابی دیگر مناطق مناسبی به شمار می‌روند.

  • Closing the Sale

بعد از فرآیند Lead Nurturing، مرحله تبدیل leadها به مشتری خواهد بود. این نوع CTA ها بسیار متمرکز بر فروش خواهند بود:

شما می خواهید مشتریان بالقوه خود را ترغیب به خواندن خبر تخفیفتون کنید، و یا ترغیب به خریدن کالا یا خدماتتون؟

انتهای پست‌های وبلاگ و یا صفحات محصولاتتون می‌توانند بهترین مکان برای این مرحله باشند، زیرا ممکن است مشتریان بالقوه قبل از شروع مطالعه، آخرین تحقیق را انجام دهند.

  •  Event Promotion

اگر در حال برگزاری رویداد هستید-چه آنلاین و چه به صورت حضوری- باید نظر افراد بسیاری را برای حضور در آن جلب کنید و کاری کنید تا در آن رویداد شرکت کنند.

برای افزایش آگاهی از رویداد یا حتی کمک به افزایش ثبت نام در رویداد، از یک CTA تبلیغات رویداد استفاده کنید. بهترین بخش در مورد این نوع CTA این است که کانال‌های ارتباطی زیادی وجود داره که می‌تونید با توجه به بخش‌بندی مخاطبان خود، تبلیغاتتون رو در آن‌ها به اشتراک بگذارید.

شما می‌تونید پیشنهادتون رو در جاهایی مثل صفحه ورود به سیستم، داشبورد، نوار کناری وبلاگ خود و …. قرار دهید.


اگر این نوشته باحاله یا مشکلی رو حل میکنه، به‌اشتراک بذار :)
منتشر شده در بازاریابی دیجیتال

اولین باشید که نظر می دهید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به‌هم یاد بدیم.